ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 23 ساله )

سلام.خسته نباشید.دختری هستم ۲۳ ساله که ۵ سال با آگاهی خانواده ها بجز پدرم با آقای ۳۱ساله ارتباط دارم.و بخاطر شرایط کاریشون نتونستیم زودتر ازدواج کنیم و من بخاطرشون صبر کردم.ارتباط خیلی خوبی با مادرشون دارم.همدیگه رو واقعا دوست داریم و به مرحله شناخت به هم رسیدیم و از هر نظر مناسب همدیگه هستیم.خانواده ما از لحاظ مالی بالاتر هست. تابستون ۹۶ به خاستگاری اومدنو پدرم چون مادیات براشون مهمه مخالفت کردن.قرار گذاشتیم بعد از عید که اوضاع مالیشون خوب شد دوباره به خاستگاری بیان که مادرم بعد از ۵ سال یه هو گفت من مخالفم اون در حد تو نیست و به پدرم قضیه ۵ سال دوستی منو گفتن و یه سری حرفای بد به پدرم گفتن که هیچ کدوم صحت نداره. الان همه خانواده مخالفت میکنن و ما موندیمو یه عشق ۵ ساله.پدرم بدون منطق حتی راضی نیست در مورد این آقا تحقیق کنه و یا با منطق به من حداقل دلیل مخالفتشو بگه.بهش گفتم که اوضاع مالیش داره خوب میشه گفت تو اگر میخوای باهاش ازدواج کنی باید قید خانوادتو بزنی.به مادرم گفتم که چرا بعد ۵ سال مخالف شدی و دلیلش اینه میگه ترسیدم بری با کسی دیگه دوست بشی گفتم حالا فعلا با این باشی تا خاستگار خوب برات بیاد.به پدرم گفتم با مشاوره صحبت کنم عصبانی شدنو گفتن مشاوره تو خانوادته.و بدون اینکه این آقا رو بشناسن جوابشون منفیه .باید چکار کنم؟😔


مشاور (احسان فدایی)

با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم. در پاسخ به سؤالتان باید عرض کنیم که همانطور که خودتان میدانید ازدواج یک حادثه بسیار مهم و تاثیر گزار در زندگی می باشد؛ از این رو یک انتخاب صحیح و سنجیده می تواند سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده و در مقابل احساسی عمل کردن و عدم توجه به ابعاد مسأله ، خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.همانطور که می دانید آنچه در مساله مهم ازدواج باید مورد ملاحظه ودقت قرار گیرد توجه به ملاک های مهم همانند اخلاق نیک ، صداقت ، ایمان وکفویت در جهات مختلف می باشد وموارد اختلافی دیگر در حاشیه قرار داشته ونقش تعیین کننده ای در زندگی نخواهد داشت.در ادامه گفتنی است از این میان نقش خانواده از اهمیت والایی برخوردار است چه اینکه ازدواج پیوند دو نفر فقط با یکدیگر نیست بلکه پیوند دو خانواده است و هر چه این دو خانواده همخوانی بیشتری با هم داشته باشند شرایط قبل و بعد از ازدواج و حتی آینده بهتر خواهد بود طبعا زمینه برای رشد و تعالی و رسیدن به آرامش که از مهمترین اهداف ازدواج است بهتر حاصل خواهد گردید. اما به نظر می رسد با توجه به احراز ملاک های همسر مناسب در مورد فردی که برای ازدواج انتخاب نموده ایید مقداری بیشتر تحقیق کرده و از کفویت خود مخصوصا! کفویت سنی مطمئن شوید. چون شما با ایشان 8سال اختلاف سنی دارید و این اختلاف قدری زیاد به نظر می رسد.خواهر محترم! متأسفانه بعد از گذشت 5 سال والدین شما یک دفعه الان با ازدواج  شما مخالفند ولی این را بدانید که اگر تصمیم نهایی را گرفته باشید هیچ کس نمی تواند مخالفت کند و نباید پدر و مادر شما را به وادار به ازداوج با دیگری کند. در هر صورت  فکر می کنید در معیارهای اصلی تناسب دارید، ولی خانواده تان به دلیل مسائل واهی و بیجا با شما مخالفت می کنند، لازم است اصرار کنید و برای کسب رضایت تلاش کنید. تأکید می کنیم مشروط به یقین به کفویت با خواستگارتان. برای کسب رضایت والدینتان توصیه می کنیم:
1. در اولین گام از افراد آشنا و داردی نفوذ کلام و مورد اعتماد به عنوان واسطه کمک بگیرید تا از کانال ایشان رضایت والدینتان فراهم گردد.
2. با پدر و مادر صحبت کنید و آنها را قانع کنید تا با مشاوری که حتی خودشان معرفی می کنند صحبت کنند و ازدواجتان را بر اساس مشاوره قرار دهید. به ایشان بگویید اگر مشاور نهی کرد من هم کوتاه می آیم و الا ایشان نیز باید بپذیرند.
3. در این مدت خودتان با والدینتان چک و چونه نزنید و با تمام ارادت قلبی به آنها احترام بگذارید و کار را به واسطه ها واگذار نمایید تا آنها به شکلی قطعی و یا مشروط رضایت آنها را بدست آورند.
4. قبل از تمام این امور از وجود شرایط همسر ایده ال در انتخاب همسر مورد نظرتان اطمینان پیدا کنید
5. گذر زمان از این موضوع قدری می تواند ایشان را سرد کند. بگذارید مدتی از این قضیه بگذرد و بعدا مجدد تلاش کنید.
6. از دعا و توسل مأیوس نشوید و از خداوند بخواهید شما را یاری کند. بهتر است دو رکعت نماز بخوانید و بعد از نماز، آن چهارده معصوم(ع) را واسطه قرار دهید و با خدا این طور راز و نیاز کنید: «خدایا! تو از وضع من خبر داری و می دانی که من توان ازدواج ندارم و می خواهم با این کار خود را از گناه حفظ کنم، پس تو را به آبرومندان درگاهت قسم می دهم که کمکم کنی و حاجتم را برآورده گردانی زیرا تو آفریدگار منی و من غیر از تو پناهی ندارم». مطمئن باش اگر با اخلاص به در خانه خدا بروی، مشکلت حل خواهد شد.
7. در هر حال آرامش خود را حفظ کرده وامیدوار به راه خود ادامه دهید.
8. سعی کنید علت اصلی مخالفت والدین را به دست آورده وروی آن برنامه ریزی کنید.
9. ازدواج قسمتی از زندگی شما محسوب می شود پس نباید به خاطر آن همه ی ابعاد زندگی تحت الشعاع قرار گرفته وذهن خود را آشفته کنید.
10. صبر و استقامت در هر کاری انسان را به موفقیت نزدیک می کند.ضمنا از تهدیدات والدینتان مبنی بر جدا شدن از فرد مورد نظر نترسید و بدانید اینها فقط در حد تهدید است و نه بیشتر. منتظر آینده ی روشن وسرشار ازامید باشید. جهت اطمینان توصیه می نماییم از نظرات مشاور خانواده و ازدواج به صورت حضوری همراه با آقا بهره مند شوید و اگر خانواده تان راضی به این ازدواج نشدند می توانید همراه با ایشان نزد مشاور پیش از ازدواج رفته و از او بخواهید تا با والدینتان صحبت نماید.
موفّق باشید.

بیشتر بخوانید:
ازدواج با کسی که والدین تمایل ندارند